0 800 301 555

Газ и ГБО: Як це працює

  • Газ и ГБО: Як це працює

    Все, що ви хотіли знати про ГБО з коментарями експертів і наочними поясненнями.

    Дискусії про вигоди встановлення ГБО в автомобіль ведуться роками. Хтось сподівається на економію, інші лякають проблемами з обладнанням і розказують різні історії з життя: про недолив, повітря замість пропану, і таке інше. Спробуємо розібратися в аргументах сторін: які з них мають під собою підґрунтя, а які – не більше, ніж пусті балачки.

     

     

     

     

    Що взагалі таке – автомобільний газ?

    Як правило, знання про предмет обмежуються тим, що буває газ стиснений (його роль насамперед виконує метан) і буває скраплений – пропан-бутан. Зі стисненим газом все більш-менш зрозуміло: метан подається в балон під тиском і потім – потроху назад, через редуктор і форсунку в циліндри. Зі скрапленим – навпаки, все не так просто, навіть з огляду на його повний титул – «скраплений вуглеводневий газ» чи просто СВГ. То ж про нього докладніше.

    Почнемо з того, що речовини, що називаються газами, в звичайних земних умовах в рідкий стан не переходять з тієї простої причини, що температура їхнього кипіння не перевищує 0 градусів за Цельсієм. Точка кипіння згаданого пропану дорівнює -42 градусів. Тому, газова суміш спочатку піддається процесу скраплення на НПЗ. Далі вона зберігається виключно в рідкому стані аж до прокачування через колонку АЗС і попадання в балон автомобіля. А тиск, необхідний для зберігання газу в рідкому стані, забезпечує відносно невелика (близько 15 відсотків) газоподібна фракція, що утворюється в балоні або резервуарі.

    Яким є склад газу, що відпускається на АЗС?

    На жаль, в Україні все ще немає документів, що регламентують хімічний склад газу для продажу на АЗС. Однак, з високою ймовірністю можна очікувати, що на метанових заправках в балон закачують чистий метан, а в якості СВГ ви отримаєте суміш пропану і бутану в довільних частках, з додаванням невеликої кількості одоранту для запаху.

    Така ситуація з дозуванням основних компонентів пояснюється різними хімічними властивостями пропану і бутану: приміром, перший має занадто високу температуру згоряння для використання в чистому вигляді в якості пального. Тому до пропану додають бутан і підбираючи співвідношення обох газів в суміші можна домогтися найкращої ефективності згоряння в будь-яких умовах. Наприклад, влітку переважає пропан (до 70%), а взимку в суміш додають приблизно стільки ж бутану. Таким чином регулюється температура згоряння пального в циліндрах автомобіля, а якщо клієнт захоче дізнатися точні цифри – вони є в паспорті на АЗК. Запитуйте на касі.

    Газ розбавляють з повітрям і машина не їде

    Це фізично неможливо з наведених вище причин. Скраплений газ готується на НПЗ і надходить в балон в рідкому стані, але крім того, і пропан, і бутан вкрай неохоче утворюють стійку суміш з повітрям через різницю в щільності. А тому подібні історії можна сміливо вважати міськими легендами і не зважати на них.

    З метаном в теорії все трохи простіше, але спробуйте закачати в резервуар під тиском ще трохи повітря. Як мінімум, потрібен додатковий компресор, тому будьте впевнені: з повітрям газ змішується тільки в циліндрах.

    ГБО вибухонебезпечне, на балоні сидиш як на гранаті

    У технічно справному стані автомобіль, оснащений ГБО, небезпечний рівно настільки ж, наскільки таким є його бензиновий аналог. Втім, з урахуванням одного але вкрай важливого застереження: водій повинен дотримуватися простих правил безпеки, чи не головне з яких – ніколи не закачувати в балон номінальний обсяг газу. Раніше ми писали про те, що в пропан-бутанових балонах повинна залишатися газоподібна фракція – не менше 15 відсотків. А отже, в 50-літровий балон можна закачати не більше 43 літрів, інакше тиск в ньому буде надлишковим, що можливо й не призведе до ефектного вибуху в стилі фільмів Майкла Бея, але здатне зашкодити ГБО вашого автомобіля. Ну а якщо на дворі спекотна погода, фактична ємність балона падає ще нижче через температурне розширення, знайоме нам усім (хочеться в це вірити) зі шкільного курсу фізики.

    Варто зазначити, що у комплектацію ГБО має входити так званий мультиклапан (він же відсікач), який перешкоджає заправці надлишкового обсягу газу, проте на практиці часто він не працює або його немає взагалі, і у такому випадку відповідальність за власну безпеку лежить на автовласникові. Ємність балона вказується в паспорті на ГБО, її потрібно пам'ятати і шанувати як дату свого дня народження.

    На заправці закачали більше зазначеної ємності балона

    Таке може статися, якщо на самому балоні вказана не номінальна, а рекомендована ємність з вирахуванням тих самих 15-20%, а відсікач не спрацював, тому в бак закачалось більше. Свідченням тому може стати помітне уповільнення швидкості видачі газу колонкою – це вірна ознака того, що балон повний і час закінчувати. А потім – їхати ремонтувати клапан.

    Взагалі, вся інформація про встановлений ГБО повинна знаходиться на сервісній станції, яка виконувала роботи. Є сенс вимагати у них всі характеристики, щоб в майбутньому не відчувати себе необґрунтовано обдуреним. Але якщо підозри на недолив/перелив НЕ розвіюються, покупець має право вимагати у працівників АЗС сертифікат повірки колонки і огляд цілісності пломби. На АЗС KLO співробітники зобов'язані провести за запитом клієнта контрольний «пролив» в еталонну ємність. Допустима законодавством похибка становить +/-1%.

    У спеку газу закачують менше, тому що він розширюється

    Не варто побоюватися того, що в спеку колонка нарахує вам більше літрів, ніж було фактично закачано в балон. Замовлений на касі обсяг газу відбирається дозатором колонки, після чого в рідкому (не забуваємо про це) вигляді відправляється у балон. Дійсно, якщо заправляти «до повного», в самому балоні може випаруватися дещо більше газу, ніж в прохолодну погоду – це обумовлено не тільки температурою, але і складом ЗВГ. Але різниця ця незначна і практично не впливає ні на обсяг, ні на витрати пального.

    Чому витрати газу більші за витрати бензину?

    Заздалегідь варто зазначити, що в переважній більшості випадків газ не є «рідним» пальним для двигуна і його використання замість бензину як мінімум вимагає налаштування кута випередження запалювання – з тієї причини, що октанове число газу становить понад 100 одиниць. Тому домогтися аналогічних витрат газу і бензину майже не можливо, а якщо їздити на сучасних автомобілях із використанням надмірно збідненої паливно-повітряної суміші, двигун буде працювати нерівно, датчики будуть реєструвати детонацію і виставляти ще більше випередження запалювання. В результаті суміш буде догоряти вже в колекторі, що гарантовано призведе до прогорання клапанів, щонайменше.

    Втім, в холодну пору підвищена витрата може виникнути і якщо не витримане оптимальне співвідношення пропану і бутану в суміші. У всіх інших випадках варто заїхати на діагностику.

    Газ шкідливий для двигуна

    Так, але тільки в одному випадку – при неправильному налаштуванні і експлуатації. Якщо довірити установку ГБО на своїй автомобіль перевіреним фахівцям, а потім виконувати прості правила безпеки (НЕ заправляти понад норму, після заправки 10 хвилин їздити на бензині etc), проблем виникнути не повинно. Навпаки, газ через свою очевидну газоподібність не змиває масляну плівку зі стінок циліндрів і не утворює нагару. Єдиний симптом – на такті впуску температура тарілки впускного клапана буде незначно вищою, ніж у випадку з бензином, оскільки бензинова суспензія додатково охолоджує відкритий клапан. Однак, зростання температури є занадто незначним для того, щоб приводити до якихось значних наслідків навіть у довгостроковій перспективі. І якщо стежити за випередженням запалювання, станом редуктора і форсунок, не збіднювати надмірно суміш, ваш автомобіль з ГБО буде не менш надійним, аніж його бензиновий аналог.

    Ну а базові знання принципів роботи і основних параметрів вашого ГБО дозволять уникнути багатьох непорозумінь. Як наслідок – економія без головного болю.

    Переглянути інші новини
    Зв'язатися з нами